
"Λαθρεπιβάτης (free rider). Το πρόβλημα του λαθρεπιβάτη (free-rider problem) αποτελεί μία από τις κλασσικότερες περιπτώσεις ατέλειας ή αποτυχίας της αγοράς. Κάποια άτομα επιχειρούν να επωφεληθούν από τις ενέργειες των άλλων χωρίς τα ίδια να συνεισφέρουν. Συμμετέχουν δηλαδή στο όφελος, αλλά όχι στο κόστος μιας κοινής ενέργειας ή επωφελούνται από θετικές εξωτερικότητες (με τη στενή έννοια). Παράδειγμα της πρώτης περίπτωσης: σε μια γειτονιά με αυξημένη εγκληματικότητα οι ένοικοι μιας πολυκατοικίας αποφασίζουν να προσλάβουν έναν ιδιωτικό αστυνομικό για φύλακα τα βράδια. Συμφωνούν όλοι, με την εξαίρεση του λαθρεπιβάτη, ο οποίος σκέφτεται ότι, χωρίς ο ίδιος να πληρώσει, θα επωφεληθεί έτσι κι αλλιώς από την απόφαση των πολλών. Παράδειγμα της δεύτερης περίπτωσης: οι κάτοικοι των πολυκατοικιών γύρω από ένα θερινό σινεμά μπορούν να βλέπουν τις ταινίες χωρίς να πληρώνουν εισιτήριο. Ορισμένοι συγγραφείς προτιμούν να μεταφράζουν τον όρο free-rider ως «τσαμπατζής» (πιο ακριβής όρος, αλλά κακόηχος)".
Free rider problem. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το χαρακτηριστικό γνώρισμα της σύγχρονης ελληνικής πολιτικής κουλτούρας. Ο όρος χαρακτηρίζει απόλυτα την κρατούσα στην Ελληνική κοινωνία αντίληψη για τα πράγματα. Ο τίτλος του ιστολογίου αυτού προέρχεται από την ελληνική εκδοχή του κοινωνικού λαθρεπιβατισμού. Ο οποίος διατρέχει οριζόντια κάθε δραστηριότητα στη χώρα, ατομική ή συλλογική και έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια η επίσημη εθνική στάση απέναντι στην Ευρωπαική και διεθνή κοινότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου